User Rating: 5 / 5

Star ActiveStar ActiveStar ActiveStar ActiveStar Active
 
fShare
0
Pin It

Η Κρητική Διατροφή, “ασπίδα” στην υγεία μας!!

Η παραδοσιακή Κρητική Διατροφή φαίνεται να συγκεντρώνει εκείνα τα χαρακτηριστικά που την καθιστούν ιδανική δίαιτα για την προαγωγή της υγείας & την πρόληψη ασθενειών.

Συγκεκριμένα, τα οφέλη της διατροφής των Κρητικών στην υγεία έγιναν ευρέως γνωστά λίγο πριν το 1960 μέσω της μελέτης των 7 Χωρών. Η μελέτη αυτή εξέτασε τη σχέση ανάμεσα στη διατροφή και τις καρδιαγγειακές παθήσεις αναφορικά με την παρουσία των λιπαρών οξέων.Οι αιτίες που ώθησαν στη πραγματοποίηση της ήταν τα χαμηλά ποσοστά θνησιμότητας που είχαν οι Κρητικοί συγκριτικά με άλλες περιοχές της Μεσογείου.

Το μενού των Κρητικών ήταν απλό, λιτό και φτωχό σε θερμίδες αφού στηριζόταν στα χορταρικά, τα φρούτα και τα λαχανικά, τα όσπρια, το τυρί, το ζυμωτό μαύρο ψωμί, τα ψάρια, τους ξηρούς καρπούς & το σπιτικό κρασί. Η προστατευτική επίδραση της Κρητικής Διατροφής στην υγεία αποδόθηκε αφενός στην υψηλή περιεκτικότητα της σε μονοακόρεστα λιπαρά, αφού το ελαιόλαδο αποτελεί την κύρια λιπαρή ύλη του καθημερινού διαιτολογίου και αφετέρου στη χαμηλή κατανάλωση του κόκκινου κρέατος.

Σε αυτό το σημείο πρέπει να αναφερθεί και η επάρκεια που εξασφαλίζει το συγκεκριμένο μοντέλο διατροφής σε όλα τα μικροθρεπτικά συστατικά (βιταμίνες, ανόργανα στοιχεία), ενώ είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικές ουσίες και ω-3 λιπαρά οξέα, τα οποία ασκούν σημαντικές δράσεις σε διάφορες λειτουργίες του οργανισμού επηρεάζοντας επίσης με θετικό τρόπο την υγεία. Μάλιστα, τα οφέλη από την εφαρμογή του συγκεκριμένου διατροφικού μοντέλου είναι πολλαπλά και έχουν επιβεβαιωθεί και από άλλες μελέτες που ακολούθησαν. Συγκεκριμένα, τα αποτελέσματα των μελετών υποδεικνύουν ότι τα άτομα που υιοθετούν αυτό το διατροφικό πρότυπο παρουσιάζουν μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης διαφόρων χρόνιων νοσημάτων, ενώ δείκτες υγείας δείχνουν βελτιωμένοι στα άτομα αυτά.Αναλυτικότερα, παρατηρήθηκε: Επιβράδυνση του γήρατος & εξασφάλιση της μακροβιότητας, καθώς τα άτομα που έχουν ως πρότυπο την Κρητική Διατροφή εμφανίζουν μειωμένη θνησιμότητα από στεφανιαία νόσο και κάποιες μορφές καρκίνου.

Άλλο ένα όφελος είναι η μείωση της εμφάνισης εγκεφαλικών επεισοδίων και η καρδιοπροστατευτική της δράση περιορίζοντας έτσι τη στεφανιαία νόσο και το οξύ έμφραγμα του μυοκαρδίου. Αξιοσημείωτη είναι και η δράση της ενάντια στην εμφάνιση του Μεταβολικού Συνδρόμου. Πρόκειται, για μια πολυπαραγοντική νόσος η οποία χαρακτηρίζεται από την παρουσία της παχυσαρκίας, τα αυξημένα επίπεδα τριγλυκεριδίων, γλυκόζης, αρτηριακής πίεσης και αντίστοιχα από τα χαμηλά επίπεδα της ΗDL, γνωστή και ως καλή χοληστερόλη.

Η υιοθέτηση της συγκεκριμένης διατροφής περιορίζει τόσο την εμφάνιση του συνδρόμου, όσο και του Σακχαρώδη Διαβήτη τύπου ΙΙ. Σχετίζεται με τη μείωση του κινδύνου εμφάνισης καρκίνου γενικά, όπως επίσης και με τον περιορισμό της συχνότητας εμφάνισης καρκίνου σε διάφορες θέσεις (στοματική κοιλότητα, φάρυγγα, λάρυγγα, οισοφάγο, μαστό). Τέλος, εξίσου σημαντική είναι και η συμβολή της στη μείωση της συχνότητας εμφάνισης των νόσων Alzheimer και Parkinson, αλλά και των θανάτων από τη νόσο Alzheimer.

Σύμφωνα λοιπόν, με τα παραπάνω δεδομένα καταλαβαίνουμε πόσο σημαντικό “όπλο” είναι το Κρητικό Διατροφικό Μοντέλο ενάντια σε αυτά τα χρόνια νοσήματα εξασφαλίζοντας ένα καλύτερο επίπεδο υγείας. Βέβαια, πέρα από το κομμάτι της διατροφής και η σωματική δραστηριότητα φαίνεται να διαδραματίζει εξίσου σημαντικό ρόλο μέσω της διατήρησης ενός φυσιολογικού σωματικού βάρους.

 

Κατσούγκρη Χρυσούλα Διαιτολόγος-Διατροφολόγος

fShare
0
Pin It